Mindazonáltal nálunk nem úgy működnek a dolgok, ahogy kéne, fordítva ülünk a lovon, lovas nemzet vagyunk, ősapáink is így csinálták, csak ők nem magukkal babráltak ki, ugye. A háttér ismeretében meglepetés nélkül vonhatunk le bizonyos következtetéseket az autózással kapcsoltban is. Akinek nálunk pénze van – általában, ami annyit tesz, hogy a következtetések nem vonatkoznak mindenkire, akinek pénze van, bár én legfeljebb három ilyen kivételt ismerek – az vagy kisstílű gengszter, szánalmas adócsaló, vagy szemét kommunista, aki közel volt a tűzhöz, amikor a tüzet osztották. Ezek a mi nyelvünkre lefordítva rendre nagy Mercit, és BMW-t, továbbá valami sportkocsit, míg végül Audit és Volvo-t jelentenek. A pénz, esetleg vagyonka megszerzésének módjából fakadóan az autós kultúra sem olyan, mint ahol a vagyont néhány száz évvel korábban ellopták már a közösből, ahogy az elegáns céges rendezvényen is az ingyenvacsora-asztal körül tömörül nálunk a legelitebb értelmiség és vállalkozó réteg, nem pedig az ezzel összekapcsolt, szintén ingyenes százvíz kiállításon, na persze, azt biztos látták már korábban. Ugye, miniszter úr!
A CSR 260 esetében azonban biztosra mentek, 575 kilogrammra mégis jobb, ha legalább 260 lóerő jut. Lássuk be mi is, jobb az óvatosság. A 7 karosszériája meglehetősen kicsi, hossza mindössze 3,3 méter, szélessége pedig 1685 mm, tengelytávja miniautós, 2315 mm. A nyomtáv elől 1505, hátul 1465 mm. És a tömeg? A bemutatott változat 575 kg-ot nyom a mérlegen. Az autó váza alumínium csövekből épített térváz, amelynek torziós merevségét közel 100%-kal megnövelték a korábbi modellekhez képest, mert a szilárd karosszéria a jó kezelhetőség alapja. Ezt kérem, jól tessék megjegyezni! A csővázat alumíniumelemek borítják, az alapkonfiguráció esetén nevezett elemek festetlenek. A kasztni aerodinamikai fejlesztései a stabilitást és a vezethetőséget szolgálják, csökkentik a felhajtóerőt, ennek köszönhetően minimalizálódott az alulkormányozottság nagy sebességnél. Ugye nem gondolták volna, mik számítanak, amikor kifordították a felniket a Zsigulin (információink szerint a Caterham is kísérletezik ezzel a megoldással, a Szerk). Az utastér egyszerű, mint a faék, a szó legszorosabb értelmében purista, semmi nincs benne, ami nem a vezetést szolgálja. A CSR nemcsak sportos, de luxusváltozat is, fűtés, teljes kárpitozás és könyöktámasz (a kocsi oldala) is jár hozzá, sőt széria a teljes szélvédő és időjárás felszerelés (ponyvatető).Érdekes a vázszerkezetre rímelő acélcsőváz, amely a műszerfalat és a vaskos kardánalagutat veszi körül és a központi csőváz része. A biztonságról az oldalütközést kivédő méhsejt szerkezetű betét gondoskodik.
A Caterham nem gyárt saját erőforrást, az évek során így került már a hosszú motorházfedél alá úgy Rover erőforrás, mint Ford. Mostanában az amerikai aggregátok futnak, a CSR persze nem valami jó kis Mondeo dízelt kapott (nem is rossz ötlet, írok is egy levelet az illetékeseknek), hanem a Cosworth által felkészített, 2,3-as Duratec benzinest. A Cosworth cég motorok fejlesztésére szakosodott cég, némi F1-es tapasztalattal, és a 7-be plántált Fordokkal tért vissza az utcai motorok világába. Eddig sem fűnyírót, hanem versenymotorokat építgettek.
A csupa alumínium soros négyhengeres 16 szelepes, szárazkarteres egység kovácsolt hajtókarokat és dugattyúkat kapott, változattól függően 200, illetve 260 lóerő leadására képes, utóbbi ezt 7500-as fordulaton teszi, nyomatéka 271 Nm 6200/perc fordulaton. Pörgős jószág. Ezekkel az adottságokkal a Hetes 3,1 másodperc alatt gyorsul 100 km/h sebességre, végsebessége pedig – nyilván a nem túl aerodinamikus felépítménynek köszönhetően – „csupán” 250 km/h. Délutánra sajna beér a reggel állva hagyott Cayenne Turbo tulajdonosa. A 7 hátsókerék hajtású, a sperrdifi rendelhető extra, a váltó hatfokozatú manuális.
A futóműről csak néhány szót, minden látszik a képeken. Elől-hátul független, kettős háromszög lengőkaros, amelyeket közvetlenül a csővázhoz kapcsolnak a maximális merevség és a minimális tömeg érdekében. A rugózatlan tömeget csökkenti, hogy elől a lengéscsillapítókat és rúgókat beköltöztették a karosszériába. A Bilstein és Eibach név garantálja a minőséget. A megállásról elől-hátul 228 mm átmérőjű tárcsafékek gondoskodnak a 15 collos szuperkönnyű alufelnikbe bújtatva, amelyekre az F3-ra kifejlesztett Avon abroncsokat szerelnek 195/45, illetve 255/40-es méretben.
Vezetni a CSR260-ast minden vezetési élmény alapja. A közvetlen kormányzás, az autó visszajelzései egészen új dimenziókat nyitnak a polgári sofőrködés viszonylatában. A hihetetlenül merev csőváz nagyszerű alapot nyújt a lenyűgöző képességű futóműnek. A kocsi rendkívül elasztikus, a felfüggesztés a végletekig stabil, a gumik fantasztikusan tapadnak még egyenetlen útfelületen is. A kormányzás közvetlen, a vezető a markában érzi a kerekek minden rezdülését, az áttételezés rendkívül direkt, mindössze 2 fordulat ütközéstől ütközésig. Versenypályán a Seven még az F3 kategóriás autókkal is felveszi a versenyt, sőt…
És milyen túraautóként? A felfüggesztés rugalmassága miatt simán le lehet vele gyűrni néhány száz kilométert, és még fázni sem kell, van fűtés…
A CSR260 ára Németországban 66.800,- euró, az árlista megjegyzése szerint ez a modell nem útravaló, a 200 lovas CSR200 (3,7 s, 225 km/h) viszont csak 52.000,- euróba kerül. Extraként különböző versenykellékek rendelhetőek, az ár pedig tornázható jóval feljebb is. A 7-nek azonban létezik olcsóbb, egyszerűbb műszaki felépítésű változata, például az ezerhatos 115 lovas Classic 33.300,-euróba kerül, gyári összeszereléssel. Barkácsolni vágyók építőkészlet formájában is megvehetik a Heteseket, így még spórolhatnak is néhány eurót.
2 megjegyzés:
Jó napot Kívánok Főszerkesztő Úr!
Arról lennék kíváncsi, én még elég tapasztalatlan internet felhasználó vagyok, nem tudom meg -i lehetne rendelni ezt a 7est Önöknél, csak kicsit olcsóbban esetleg, mert nekem a rádió nem kell bele.
üdvözlettel
Céliás Béla
Kedves Béla!
Természetesen állunk rendelkezésére a kocsi beszerzésében. Kiválaszthatja a motort, a színt és meghatározhatja a felszereltséget, mi pedig minden tőlünk telhetőt megteszünk, hogy közreműködjünk a vásárlásban.
Kérem, utaljon át bankszámlánkra 10.000,- euro előleget ahhoz, hogy megkezdhessük a munkát.
A Főszerkesztő.
Megjegyzés küldése